Kinesiotape og den faste sportstape

Tog de to typer tape… men hvad er endelig forskel på dem   

Kinesiotape er langt mere elastisk end fast tape og indeholder ikke latex. Det anvendte klæbemiddel består 100 % akryl og bliver aktiveret af varme. Fordelen ved kinesiotape er, at den kan være på huden 3-5 dage ad gangen. Klæbestoffet er meget allergivenligt, og huden kan ånde igennem tapen.

I forbindelse med skader hjælper kinesiotape med at øge blodgennemstrømningen. Dette er med til at optimere helingen i det skadet område, dæmpe muskelspændinger og reducere smerter.

Med kinesiotape understøttes den korrekte belastning af leddende, samt aktiverer og aflaster centrale muskelfunktioner, hvorved man kan forebygge skader og optimere sine fysiske præstationer på sigt.

Vær opmærksom på, at man skal trække let i kinesiotape sammelignet med den faste tape, hvis der ønskes en mekanisk støttet virkning. Kinesiotape kan ikke rives over, som det kendes fra alm. tape, men skal klippes over med en saks. Når det lægges på, kan man fjerne selve dækkestykket lidt efter lidt, i takt med tapen lægges på, ellers krøller tapen lidt om sig selv. Det er en god ide at klippe hjørnerne på tapen, så enderne bliver afrundet. Dette mindsker mulighederne for at tapen løfter sig og får fat i tøjet, som medfører at effekten forringes.

Den faste tape, bruges mest ved akutte skader fx hvis ved omvridning på sin fod til en håndboldkamp – med en fast bomuldstape med en bredde på 4 cm stabiliseres leddet omkring foden. Tapen kan rives af på langs, hvis det ønskes at arbejde med en smallere tape. Denne tape kan ligge på huden i nogle dage. Hvis tapen skal aflaste og understøtte markant, bør der lægges en ny tape, hver gang man skal træne eller i det hele taget belaste det skadede område. Hvis du udsætter området for stor belastning i din dagligdag, skal der lægges en ny tape for hver dag. Klæbemidlet i den faste tape aktiveres af varme, og huden skal være ren, varm og tør når man sætter tapen på.

Formålet med den faste tape er at aflaste det underliggende væv og beskadiget led, samt øge balancen og koordinationen. Ved korrekt brug af sports tapening har udøveren/patienten mulighed for hurtigere at returnere til sin sport eller sit arbejde.
Når tapen bruges korrekt sat på, kan leddet bevæges naturligt og samtidig nedsætte risikoen for, at leddet kommer ud i yderstillinger, hvilket hindrer yderligere stress på det helende væv.