MASSAGE BEHANDLING

MASSAGE BEHANDLING

Hvad skal man huske efter man har fået en massage behandling hos GJ Massage? Hvad var det nu
din behandler sagde til dig?
Her får du lidt råd og anbefalinger fra os om hvad du kan gøre efter en behandling.


Kroppens rektion

Oplever du nogle gange er din krop godt kan være lidt øm efter en behandling, og at det kan vare
ved i flere dage efter? Dét er helt normalt. Det skyldes at der er blevet løsnet op omkring
blodkarrene så der bliver skabt markant bedre blodcirkulation. Årsagen til man er øm er at din
massør arbejder med dine muskler som en passiv træningsform, så de bliver aktiveret. Derfor er det
vigtigt at du slapper af under massagen og dermed afgørende for resultatet, at kommunikere med
din behandler.

Vand skal vi altid huske

Den største procentdel af vores krop består af vand. Derfor er det også vigtigt at skylle vand ned
efter massage. På den måde får du skyllet affaldsstofferne ud af kroppen. Dermed får man fornyet
energi og styrker immunforsvaret. Hver gang du får massage, hjælper det dig med at øge cirkulation
af både blod og lymfesystem. Når vi snakker om blod, har dit blod brug for vand for at holde sig i
bevægelse og med det, gøre sit arbejde med at bringe ilt og næringsstoffer til dine muskler, organer
og andet væv. Du får også frigjort en masse affaldsstoffer under massagen, som bedst skylles ud
med en masse vand. Derfor anbefaler vi altid at du drikker godt med væske efter en behandling. På
den måde bliver man heller ikke skidt tilpas.

vand-efter-massage

Snacks efter massage

Når du kommer hjem til din dejlige stue igen, kan snacks også være godt for dig. Massage
fremskynder ikke kun dit kredsløbssystem, det hjælper også fordøjelsessytemet. Man kan godt føle
sig let sulten efter at fået en omgang massage. Årsagen til det er fordi din krop har brug for
brændstof. Ens krop er ligesom en bil. En bil skal også have benzin for at kunne fungere. Dit
blodtryk falder under massage, fordi kroppen bliver afslappet. Derfor har vi et råd til dig.

Eksempler på snacks

• Mørk chokolade/müslibar (der har du en god balance mellem omega-3 fedtsyre og protein).
• Banan/æble: kan holde dit blodtryk og hjælper imod kvalme.
• Blåbær indeholder antioxidanter og C-vitamin som kan hjælpe med at reducere stress.

Må man træne efter behandlingen

Det er ikke altid man ved hvordan ens krop reagerer efter en behandling. Men er du vant til at få
massage vil bivirkninger som ømhed og træthed ikke være det samme. Det øger forståelsen for,
hvordan du bedst planlægger massage i forhold til træning og præstation.
Har du derimod aldrig modtaget dybdegående massage før er det godt at planlægge den første
massage 3-4 uger før, og en opfølgende massage senest 3 dage før din præstation. Ved den første
dybe massage, vil du nemlig oftest opleve at blive godt øm. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at
placere behandlingen for tæt på dit mål. Dette gælder også, hvis det er lang tid siden du har fået
sportsmassage. Den opfølgende massage vil give dig den optimale virkning – nemlig øget
blodcirkulation, følelsen af lette ben og øget bevægelighed ved, at led kan bevæge sig
hensigtsmæssigt da musklerne ikke strammer på grund af affaldsstoffer.